wtorek, 3 grudnia 2013

ხაჭაპური - Chaczapuri imeretyjskie

Przyszła pora na arcygruzińskie danie - chaczapuri imeretyjskie z nadzieniem z sera solankowego. Chaczapuri to dosłownie po gruzińsku chleb z twarogiem. Każdy region ma swoją wersję. Zrobiłam 3 modyfikacje w stosunku od oryginalnego przepisu na chaczapuri z Imeretii. Użyłam zsiadłego mleka, a nie podanego w przepisie jogurtu maconi. Do nadzienia dodałam trochę suszonych ziół - oryginalne wydało mi się nieco mdłe. Ale ponieważ użyłam gruzińskiej mieszanki chmeli suneli, to chyba nie popełniłam zbyt dużego wykroczenia. Mam silne przeczucie, że to nadzienie będzie fantastyczne z suszoną miętą. Ponieważ chciałam podać chaczapuri gościom, zdecydowałam się na zrobienie jednego dużego placka - tak żeby nikt nie musiał czekać na swoje danie (i żebym nie musiała stać przy kuchni). Da się przygotować chaczapuri o średnicy 32 cm, tylko trzeba bardzo uważać przy odwracaniu na patelni :) i takie duże chaczapuri wystarczy żeby solidnie nakarmić 4 osoby. Standardowy placek o średnicy ok. 20 cm to posiłek dla 2 osób.

ხაჭაპური - Chaczapuri imeretyjskie
Składniki (z podanych proporcji wyjdą 4 placki o średnicy 20 cm lub 2 średnie placki i jeden "gigant" o średnicy 32 cm jak ten na zdjęciu)

Ciasto:
 
600 ml zsiadłego mleka
6 szklanek maki pszennej (szklanka miała 200 ml)
2 łyżki oleju roślinnego
1 łyżeczka sody oczyszczonej
pół łyżeczki soli

Farsz:

500 g sera solankowego (u mnie feta)
1 jajko
2 łyżki przyprawy chmeli suneli (lub innej ulubionej mieszanki ziołowej)
świeżo mielony pieprz

olej do smażenia

Do zsiadłego mleka dodać sodę, sól i olej i dobrze wymieszać, następnie stopniowo dodawać mąkę i mieszać a później zagniatać ciasto. Powinno mieć dość delikatną konsystencję, ale nadawać się do wałkowania. W razie potrzeby dodać więcej mąki. Przygotowane ciasto odstawić na chwilę. W tym czasie przygotować nadzienie: ser utrzeć na tarce o grubych oczkach i dobrze wymieszać z jajkiem i przyprawami. Podzielić ciasto na 4 porcje, rozwałkować na placek o średnicy ok. 20 cm, na środek nałożyć 1/4 nadzienia, zawinąć i zalepić brzegi, odwrócić placek na drugą stronę i rozwałkować lub spłaszczyć rękoma do uzyskania średnicy 20 cm. Na patelni teflonowej rozgrzać niewielką ilość oleju i smażyć chaczapuri na średnim ogniu z obu stron aż zbrązowieje. Najlepiej smakuje podane z sosem typu ajwar.

Domowe pieczywo i bułki

2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...