sobota, 28 marca 2015

Svíčková na smetaně - czeska wyborna pieczeń wołowa na śmietanie

Dziś czeski klasyk, pieczeń wołowa w śmietanie. Danie to jest źródłem wielu sporów wśród czeskich kucharzy, więc potraktowałam je trochę jak nasz bigos - z kilku przepisów wybrałam te elementy, które najbardziej mi odpowiadały. I muszę przyznać, że pieczeń wyszła wspaniała, miękka i aromatyczna. Sos przypomina trochę sos do schabu po sztygarsku, z knedlikami smakuje fantastycznie. Idealna potrawa na niedzielny obiad (i wbrew pozorom, wcale nie aż tak bardzo pracochłonna).

Svíčková na smetaně - czeska wyborna pieczeń wołowa na śmietanie
Składniki: 

750 g polędwicy lub ligawy
50 g słoniny lub boczku pokrojonego w słupki
sól, pieprz mielony
2 marchewki
150 g selera
1 pietruszka
1 cebula
5 ziarenek pieprzu
3 ziarenka ziela angielskiego
3 liście laurowe 

pół łyżeczki tymianku 
łyżka masła
sok cytrynowy z połowy cytryny
 
łyżka musztardy (raczej sarepskiej niż dijońskiej) 
pół małego kubeczka śmietanki
ewent. mleko do rozcieńczenia
cukier do smaku
cytryna pokrojona na płatki

Mięso umyć i oczyścić, naszpikować (powinno być szpikowane wzdłuż włókien, ale dla mnie bez specjalnej igły to niewykonalne, więc naszpikowałam w po skosie ok. 3 cm kawałkami boczku). Natrzeć solą i pieprzem. warzywa umyć, pokroić drobno lub zetrzeć na tarce (poza cebulą, cebulę wystarczy rozkroić), umieścić w brytfannie razem z pozostałymi przyprawami. Dodać mięso, polać sokiem z cytryny i stopionym masłem. Można zostawić dzień do skruszenia, ale nie jest to konieczne. Przed pieczeniem podlać niewielką ilością wody. Piec przykryte aż mięso będzie miękkie (moje mięso piekło się ok. 1,5 godziny na ostatnie 15 minut odkryłam je żeby miało przypieczoną skórkę). Po upieczeniu mięso odstawić żeby odpoczęło. Sos z pieczenia przecedzić przez sito, można dodatkowo przetrzeć do niego warzywa (ja tego nie zrobiłam), dodać musztardę, śmietankę i ewentualnie sól i cukier, zagotować. Jeśli sos jest zbyt rzadki, można zagęścić go mąką (tego tez nie zrobiłam). Mięso pokroić na plastry, jeśli ostygło, podgrzać w sosie, podawać z knedlikami, plasterkami cytryny i konfiturą z żurawiny.

Kuchnia czeska 2015 Kuchnia czeska 2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...