środa, 31 października 2012

Ciasto limonkowe

Ciasto limonkowe
Pisząc o tarcie brokułowej, wspomniałam że już wkrótce przepis jak wykorzystać dużą ilość ilość białek. Jest sporo przepisów, w których używa się samych żółtek, a pomysłu na wykorzystanie białek brak (nie każdy lubi bezy - np. taki Alastor nie lubi). Ponieważ nie lubię marnować jedzenia, ucieszyłam się kiedy trafiłam na przepis na torta agli albumi. Wprowadziłam kilka modyfikacji - przepis sprawdził się w wersji z 4 i 5 białkami (czyli tyle ile zazwyczaj mi zostaje). Zasada była prosta - na 1 białko 50 g mąki i 30 g cukru.

Sofroniusz z ciastem :)
Składniki na tortownicę o średnicy 23 cm:

5 białek
250 g mąki pszennej
150 g drobnego cukru
100 g masła
75 ml mleka (na 4 białka dałam 50 ml)
sok i skórka z 1 limonki
łyżeczka cukru z prawdziwa wanilią lub cukru z kardamonem
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Masło rozpuścić w garnuszku uważając żeby się nie przypaliło i zostawić do ostygnięcia. Białka ubić z cukrem i cukrem z wanilią na sztywną pianę. Ostrożnie dolać chłodne masło, mleko i sok z limonki i delikatnie wymieszać. Stopniowo dodawać pozostałe składniki cały czas powoli mieszając aż do uzyskania gładkiego ciasta.
Spód formy wyłożyć papierem do pieczenia lub folia aluminiową. Moja forma jest teflonowa, więc nie było konieczności smarowania masłem, jednak jeśli nie macie takiej formy jak moja, trzeba dodatkowo wysmarować masłem i wysypać maka lu bułka tartą. Ostrożnie przelać ciasto do formy. Piec w piekarniku rozgrzanym do temperatury 180 stopni ok. 35-40 minut (lub metodą suchego patyczka). Upieczone ciasto wspaniale pachnie limonką, jest delikatne i puszyste.


3 komentarze:

  1. Też zawsze szukam sposobu na białka - no bo ile można piec bezy (my akurat lubimy)...? Zapisuję Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. super sposób wykorzystania białek, szukałam i znalazłam ! Dodałam tylko zamiast części cukru syrop cytrynowy (paoli używałam) i fajnie to wzmocniło smak :) Będę polecała ten przepis!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...